Gömöri Pál (kínai nevén: Mej Cengcsun)

1911. júl. 3. Kecskemét. SJ 1931. ápr. 15. Bp. F. 1941. aug. 15. Taming. †1992. febr. 26. Tajpej.

Életrajz

Sokgyermekes szőlőtermelő földművescsaládban született az akkor még Kecskeméthez tartozó Ballószögön, 1911. július 3-án. Két nővére az angolkisasszonyok közé lépett és tanítónő lett. Már az elemi iskolában kiderült, hogy a tanulás, az ülő- és szobamunka megviseli az egészségét és emésztési gondokat okoz neki, ezért középiskola helyett a bognármesterséget tanulta. 1931. április 15-én csatlakozott a Jézus Társaságához, ahol pappá nem szentelt rendtag, úgynevezett segítő testvér lett belőle. Nem szavakkal, hanem elsősorban tettekkel és élete példájával hirdette a keresztény örömhírt élete hátralevő részében. Miután ún. „aspiránsként” egy ideig a jezsuiták nagykapornaki uradalmában a szőlőművelés terén dolgozott, 1931–33 között Zugligeten a Manrézában elvégezte a noviciátust, majd 1933-tól ugyanitt asztalosként alkalmazták. Mivel azonban a kínai misszióba vágyott, önként jelentkezett erre a szolgálatra. Indulás előtt a belgiumi Florennes-ben készült fel a misszionáriusi életre, majd 1934 őszén megérkezett Kínába. Húsz évet töltött a magyar jezsuiták a tamingi missziójában, ahol az asztalosmesterség gyakorlása mellett „építész” is volt (azaz a misszióban szükséges felújításokon, építkezéseken dolgozott). 1938-ban a tamingi misszió déli központjába, Pujangba került, ahol tizenhat évig P. Lischerong Gáspár egyik legmegbízhatóbb segítségének bizonyult. Itt kezdett betegápolással, gyógyszerkészítéssel, sőt operálással foglalkozni. Amint növekedett a tapasztalata, egyre bonyolultabb műtéteket végzett, a háborús időkben amputált is. 1941. augusztus 15-én Tamingban tette le ünnepélyes szerzetesi fogadalmát. A világháború éveiben Gömöri magasabb szinten folytathatta gyógyító munkáját, mivel a helyi protestáns kórház orvosa a háborús viszonyok miatt visszatért hazájába, praxisát és modern felszerelését neki adva át. Ezek után sokáig az egész megyében egyedül gyógyított: Léon Wieger (1865–1933) francia jezsuita orvos, kínai misszionárius és sinológus receptjeit vette alapul, aki a Kínában található gyógynövényekből készítette el gyógyszereit. Gömöri híres lett a kecsketej injekció általi alkalmazásáról: a kezelés hirtelen lázreakciót kiváltva sok baktériumot elpusztított, a betegnek enyhülést és gyógyulást hozva. A háború után a misszió lelkipásztori szolgálatát a kommunista hatóságok fokozatosan ellehetetlenítették, de mivel Gömöri a gyógyítással az ő szemükben is tekintélyt szerzett, a hatalomátvétel után az egészségügyi tevékenységet még évekig engedték végezni számára. (A kínai vidék orvosi ellátásának hiányosságai miatt több egyházi kórház és rendelő tovább működhetett ezekben az években, a misszionáriusok ezzel „legalizálták” jelenlétüket és lelkipásztorkodásukat.) 1952-ben végül mégis letartóztatták, és koholt vádak alapján, Lischerong Gáspárral együtt kilenc hónapig házi őrizetben tartották, a hívek azonban felkereshették őket. Átmeneti enyhülés után 1954 elején néptörvényszék elé állították és kiutasították Kínából, katonai kísérettel kellett elhagynia az országot. Útja során Kajfengben majdnem meghalt szénmonoxid-mérgezésben. Ezt követően három hónapot töltött Hongkongban, Fülöp-szigeteki vízumára várva. Manilába kerülve az ide menekült jezsuiták 200 személyes skolasztikátusában (tanulmányi házában) szakács és bevásárló, valamint betegápoló lett, zöldséget-gyümölcsöt termesztett, a sertés- és a baromfitelepet gondozta. A rendházban megmaradt, általa készített ételt a szegényeknek osztották szét. Később ennél nagyobb szabású szegényakciót is szervezett: lakásokat épített a nincsteleneknek, tandíjra szerzett pénzt, vagy ipari képzésben részesítette a fiatalokat. Másik fő tevékenysége a gyermekek ministrálni tanítása volt, sok papi és szerzetesi hivatás született a csoportjaiban. 1958-ban átsorolták a magyar jezsuita provinciából az újonnan létrejött távol-keleti rendtartományba. 1965-ben főszakácsnak küldték a dél-vietnámi Dalatba, a X. Piusz pápáról elnevezett teológiai akadémiára, hogy reformálja meg a konyhai munkát. 1969-ben egészségügyi okokból délre, Saigonba került, és az ottani jezsuita noviciátus városon kívüli gazdaságát vezette Thu Ducban: öntözéssel zöldséget termesztett, állatokat nevelt, az asztalos-, lakatos- és villanyszerelő-műhelyt felügyelte. Gyermekeknek üdülőt, sportpályát épített. A helyi leprásokat, gyermekbénulásban szenvedőket és a vietnámi háború menekültjeit is gondozta. Amikor a kommunisták elfoglalták Dél-Vietnamot, ismét távoznia kellett: 1975. november 25-én hagyta el az országot. Rómába küldték fél év szabadságra, közben egy hónapra hazalátogatott Magyarországra, ahol 1976 januárjában igazi hithirdetőként sok helyen beszédeket tartott – végre az anyanyelvén. 1976 tavaszán csatlakozott a tajvani magyar jezsuita misszióhoz, ahol először Putzében mint asztalos dolgozott. Ezt követően Lucaóban lakott Jaschkó István SJ Szent Család-kórháza mellett, de több más helyszínen is közreműködött a misszió karitatív munkájában: elsősorban a szegények, betegek, gyermekek, idősek és rabok, valamint az őslakosok körében szolgált kétkezi munkájával, hitoktatásával, vigasztalásával. Jaschkó oldalán részt vett egy intézet létrehozásában és működtetésében, ahol szellemi és fizikai fejlődésükben elmaradott gyermekeket neveltek. A köztük nagy számban lévő, gyermekbénulásban szenvedő embereknek szakmákat, kézműves munkákat tanított. Az itt neveltek ellátásáról is ő gondoskodott, csirke- és kacsafarmot rendezett be, kertet és halastavat hozott létre. Látogatta és fogadta a tajvani őslakosokat, a „hegyi lakókat”, akiket a katolikus hit igazságain kívül gyümölcstermesztésre is tanított: gyümölcsfáikat Magyarországról és más gyümölcstermő országokból szerzett vesszőkkel oltotta be. Feigl Rudolf kanadai magyar jezsuita testvér „Altar Boy Club” nevű kezdeményezésének mintájára ministráns- és énekesklubokat szervezett (az ún. „Oltáriszentség seregét”) a helyi püspökök támogatásával, de még Szívgárdákat és Szívtestőrségeket is alapított a gyermekek és fiatalok számára, amelyek Magyarországon a 2. világháború előtt léteztek. A sok helyen megkezdett szolgálatokat legtöbbször a munkatársaiként alkalmazott szerzetesnővéreknek adta át. 1986-ban Lucaóból Kuanhsziba költözött, ahol Jaschkó Istvánnak egy másik intézete működött a fejlődésben elmaradottak számára. Élete utolsó éveiben Alzheimer-kórban szenvedett, ezért a fizikai munkától visszavonult, ehelyett főleg imádkozott és ministrált a kápolnában. 1991-től idősek otthonában élt Tajpejben, az év végén epekőműtéten esett át. Ezt követően már nem tért vissza az ereje, itt hunyt el 1992. február 26-án.

Ir

Ir: MJTN 77; Fr. Gömöri beszámolója kiűzetéséről. Cor Unum 54. sz. (1954. június) 54–63; Gömöri Pál önmagáról. Barátaink Levelei 1971. április 25. 1–2; Üzenet Szaigónból – Ballószögbe! Petőfi Népe 1975. április 17.; Mej cam csun (Szép virágos tavasz) Katolikus Szó, 1976. április 11; Gömöri Pál testvér. FMJ 41. (1977. húsvét) 5–7; Pali testvér leveléből. FMJ 42. (1977. nyár) 19; P. Jaschkó István 50 éves jubileumára. Gömöri Pál testvér emlékei. Anima Una 71. (1979. október) 5–6; Gömöri testvér beszámolója a Taiwan-i misszió 25 éves jubileuma alkalmából. Anima Una 73. (1980. április) 13–14; Gömöri Pál testvér. FMJ 48. (1981. nyár) 4–5; Gömöri P.: Ötvenéves jezsuita megemlékezései. FMJ 48. (1981. nyár) 14–6; Gömöri P.: Néhány gondolat Formózáról. FMJ 49. (1981. karácsony) 12–13; Vajda T.: Gömöri testvér dolgozik és imádkozik hivatásokért. FMJ 51. (1982. nyár) 2–3 és 9–10; Gömöri Pál S. J. Távol-keleti misszionárius Kanadában. A Szív 68. (1982. október) 10, 448–52; Koch I.: Hová lettek a gyerekek? Azaz Gömöri testvér kezdeményezése az egyházmegyében. FMJ 55. (1983. karácsony) 11–13; Gömöri Pál testvér. FMJ 71. (1989. tél) 19; Jaschkó I.: Emlékezés Gömöri Pálra. ProvH 9. (1992. május) 5–6; Petruch II. 259; F. Gömöri beszámolója ötven éves jezsuita emlékeiről. MJV III. 366–67.

Születési idő
1911-07-03
Születési hely
Kecskemét
Belépés ideje
1931-04-15
Belépés helye
Bp
Fogadalomtétel ideje
1941-08-15
Fogadalomtétel helye
Taming
Halálozás ideje
1992-02-26
Halálozás helye
Tajpej